28 september 2023

Libau Jaarverslag 2022 leest als een tijdschrift

Jaarlijks verschijnt een verslag van Stichting Libau met een groot aantal activiteiten van dat jaar. Het jaarverslag biedt naast de jaarcijfers een inkijkje in onze kennisorganisatie. Libau is dé kennis- en adviesorganisatie voor kwaliteit van de leefomgeving en cultureel erfgoed in Groningen en Drenthe en bestaat al sinds 1928. De werkwijze van Libau richt zich op drie centrale vragen: Waar komen we vandaan, waar staan we nu en welke toekomst willen we met elkaar creëren? Libau is de stichting die gemeente, provincies, waterschappen en burgers in Groningen en Drenthe helpt door samen op te trekken.

Het Jaarverslag 2022, dat onder andere uit een verantwoording van de jaarcijfers bestaat, is beslist niet saai. Bij het jaarverslag is een unieke projectenkaart gemaakt met een mooie doorsnee van plannen, projecten en activiteiten waaraan de Libau-organisatie in beide provincies heeft bijgedragen. De kaart laat in woord en beeld, vooral ook met prachtige illustraties gemaakt door Marieke van Doorn en Yildau ter Beek, zien waar wij trots op zijn.

De projectenkaart 2022 is – zolang de voorraad strekt – te bestellen via info@libau.nl.

Daarnaast zijn in het jaarverslag aansprekende interviews opgenomen waarmee we kennis en ervaringen delen. Telkens gaat het daarbij over (gebieds-)ontwikkelingen en de invloed op de kwaliteit van de leefomgeving. Daarbij is de inzet van Libau gericht op het zo gunstig mogelijk inrichten van de leefomgeving, waarin mensen zich herkennen en thuis voelen. We koesteren oude, natuurlijke structuren en patronen en omarmen erfgoed. Dit betekent niet dat we de tijd terugdraaien of stilzetten. Nee, het gaat om het inpassen in een veranderende omgeving, om verduurzaming en mogelijk nieuwe functies. Zo maken we ons cultureel erfgoed toekomstbestendig.

U kunt het jaarverslag hier bekijken.